bms software

خانه هوشمند چیست؟ | هوشمند سازی ساختمان| انواع نرم افزار BMS

آگوست 23, 2022

در مقاله هوشمند سازی ساختمانBMS به بررسی اجمالی  و در مقاله دیگری به بررسی خانه هوشمند از دیدگاه سخت افزاری پرداخته شده است در این مقاله ابتدا به اختصار به خانه هوشمند اشاره مینماییم سپس به بررسی و آنالیز نرم افزار های مورد استفاده در بازار می پردازیم.

یک خانه هوشمند، ساختمانی است که  که تجهیزات داخلی آن، به صورت یکپارچه و با منطقی سازگار با محیط، در تعامل با یکدیگرند. به بیان دیگر، طراحان ساختمان‌های هوشمند با یکپارچه‌کردن چهار عنصر کلیدی یعنی سامانه‌ها، ساختار، سرویس‌ها و مدیریت، محیطی پویا و مقرون ‌به‌ صرفه فراهم می‌کنند که به رفاه، راحتی و امنیت بیشتر کاربران ساختمان می‌انجامد.

تفاوت اصلی خانه هوشمند با ساختمان‌های معمولی در این است که وسایل، تجهیزات و امکانات در ساختمان هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک سیستم مرکزی به صورتی یکپارچه هدایت می‌شوند. به عبارتی دیگر، منزل هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیرساخت ارتباطاتی قوی بوده که به صورت مستمر نسبت به وضعیت‌های متغیر محیط واکنش نشان داده و خود را با آنها هماهنگ نماید.

یک ساختمان هوشمند با داشتن یک زیرساخت مناسب می‌تواند تمامی کار هایی که یک فرد در خانه‌اش انجام می‌دهد را به سادگی، فقط با گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی، از داخل و یا حتی خارج از خانه انجام دهد.

بررسی و آنالیز نرم افزار‌های هوشمند سازی ساختمان (Open Source – Premium)

در ای مقاله به بررسی دقیق نرم و مزایا و معایب هر یک از افزارهای خانه هوشمند می پردازیم که مباحث مورد برسسی شامل:

  • تصمیم گیری بابت انتخاب نرم ‌افزار‌هایOpen Source برای توسعه یا ساخت نرم‌ فزار از پایه
  • بررسی رابط‌ کاربری نرم ‌افزارهای موجود (UI-DB) و مقایسه آنها
  • بررسی تجهیزات قابل اتصال به هریک از نرم‌ افزار‌ها
  • مقایسه امکانات نرم‌ افزار ها
  • مقایسه ویژگی‌های (سرعت – پایداری – امنیت و…) نرم ‌افزار‌ها
  • بررسی مستندات و جامعه توسعه دهندگان هر نرم‌ افزار
  • بررسی و انتخاب زبان‌های برنامه نویسی و معماری نرم‌ افزار
  • قدرت تعریف سناریو در نرم ‍‌‌افزار و قدرت ایجاد اتوماسیون های پیچیده

 

OpenHAB

یک نرم‌افزار خانه هوشمند منبع باز است که به زبان جاوا نوشته شده است. که روی مک، ویندوز و لینوکس کار می‌کند.

از سال 2010 فعالیت می‌کند و جزو قویترین نرم افزار های این صنعت است.

نسبت به بقیه رقبا در بازار به نسبت جا افتاده تر است و به صورت لوکال کار می‌کند این نرم افزار بصورت پیش‌فرض از فضای ابری استفاده نمی‌کند. سرویس ابری “my openhab” را می توان برای فعال کردن دسترسی از خارج از شبکه محلی و ارتباط با دستگاه‌ها و سرویس‌هایی مانند Amazon Alexa،  Google Home و  IFTTT متصل کرد.

نرم افزار OpenHAB

نرم افزار ساختمان هوشمند OpenHAB

 

Home Assistant

این نرم‌افزار هم مانند openHAB مخصوص هوشمند سازی ساختمان است و از رقبای openHAB  به حساب می آید.  از این نرم افزار به عنوان سیستم کنترل مرکزی برای دستگاه های هوشمند و کنترل امنیت استفاده می شود. هوم اسیستنت با زبان پایتون نوشته شده است و می‌توان از طریق وب نیز آن را استفاده کرد. همچنین فرمان‌های صوتی (مثل گوگل اسیستنت) را اجرا می‌کند.

این نرم‌افزار Zigbee , bluetooth, MQTT, Z-Wave   را هم پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار نسبت به اوپن هاب رابط کاربری بهتری دارد و می‌تواند با مشتری ارتباط بهتری برقرار کند و طبق نظرات توسعه دهندگان امنیت خوبی هم دارد.

نرم افزار Home Assistant

نرم افزار هوشمند سازی ساختمان Home Assistant

 

IoBroker

این شرکت از سال 2017 فعالیت می‌کند و جزو شرکت‌هایی است که رشد چشمگیری در این صنعت داشته‌ است. این نرم‌افزار در کشور‌های اروپایی نظیر آلمان، هلند و بلژیک پیشرفت خوبی داشته و مورد قبول واقع شده است.

این نرم افزار بر روی ویندوز و لینوکس کار می‌کند اما عملکرد بهتری در سیستم عامل لینوکس دارد. همچنین از خدمات ابری استفاده می کند و با زبان‌های مرتبط با وب نوشته شده است که با پروتکل‌هایی مانندKNX ، ZigBee ،  MQTT سازگار است.

نرم افزار ساختمان هوشمند IoBroker

نرم افزار ساختمان هوشمند IoBroker

Jeedom

این نرم افزار هم به قدرتمندی هوم اسیستنت و اپن‌هاب است که به زبان فرانسوی است و روی لینوکس کار می‌کند، هم‌چنین اپلیکیشن موبایل (اندروید – آی او اس) نیز دارد.

این نرم‌افزار برای کار کردن نیازی به دسترسی به سرورهای خارجی ندارد. کل سیستم به صورت  لوکال مدیریت می‌شود و شما می توانید تنها کسی باشید که به کنترل خانه خود دسترسی دارید.

این نرم‌افزار یک نرم‌افزار مولتی پروتکل است و با پروتکل هایی مانند ZigBee, Z-Wave, EnOcean KNX, LoRaWAN, BACnet, Modbus  سازگار است.

نرم افزار منزل هوشمند Jeedom

نرم افزار منزل هوشمند Jeedom

PiDome  

پی دام یک نرم‌افزار مخصوص خانه‌های هوشمند است که فقط برای Raspberry pi طراحی شده‌است و از KODI multimedia ، RFXCOM و MySensors پشتیبانی می‌کند.

این سیستم به دلیل قدیمی بودن در حال باز نویسی است و انتظار می‌رود دچار تغییرات اساسی شود.

از امکانات این سیستم می‌توان به کنترل لامپ‌های هوشمند، درب‌های هوشمند و دمای خانه اشاره کرد.

نرم افزار خانه هوشمند pidome

نرم افزار خانه هوشمند pidome

 

Domoticz

یکی دیگر از شرکت های موفق در زمینه هوشمند سازی ساختمان در جهان به شمار می‌رود که مانند اپن‌هاب و هوم اسیستنت بزرگ نیست ولی امکانات قابل توجهی را به مشتریانش ارائه می‌دهد.

این نرم افزار با زبان  C++  نوشته شده است و از طریق وب کار می‌کند ولی با توجه به نظرات مشتریان و رایج نبودن آن پشتیبانی خوبی از دستگاه‌ها و سنسور مانند اپن هاب یا هوم اسیستنت نمی‌کند.

نرم افزار ساختمان Domoticz

نرم افزار ساختمان Domoticz

HomeGenie

این نرم‌افزار بر اساس چند استاندارد طراحی شده‌است و می‌تواند به دستگاه‌های مختلفی مانند X10، Insteon، Z-Wave، Philips Hue، UPnP/DLNA، RFXCom، KNX متصل شود و تمامی آنها را ساپورت می‌کند. همچنین این نرم افزار دارای برنامه تحت وب و اپ‌های موبایل نیز هست.

این نرم افزار با استفاده از زبان‌های JavaScript  و C#   نوشته شده‌است و دارای ظاهر ساده و جذابی است و کاربر می‌تواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

از امکانات این نرم‌افزار می‌توان به کنترل وسایل خانگی هوشمند و سیستم صوتی و قفل‌های امنیتی هوشمند تجزیه و تحلیل داده‌های سنسورها و بهینه‌سازی مصرف برق و…. اشاره کرد.

نرم افزار هوشمند سازی خانه HomeGenie

نرم افزار هوشمند سازی خانه HomeGenie

 

FHEM

این نرم افزار برای خودکار کردن برخی از کارهای رایج در خانه مانند سوئیچ لامپ، درب پارکینگ، گرمایش و ثبت رویدادهایی مانند دما، رطوبت و مصرف برق استفاده می‌شود.

این برنامه روی یک سرور اجرا می‌شود، شما می‌توانید آن را از طریق صفحات وب یا اپ گوشی‌های هوشمند به طور مستقیم کنترل کنید و همچنین با پروتکل‌های بسیاری نظیر KNX,  Z Wave, EnOcean, Philips HUE, سازگار است.

از امکانات این نرم‌افزار می‌توان به کنترل وسایل هوشمند خانه، دستگاه‌های صوتی، درب‌های هوشمند و سیستم‌های امنیتی، کنترل دمای خانه و … اشاره کرد.

نرم افزار هوشمند سازی منزل FHEM

نرم افزار هوشمند سازی منزل FHEM

Samsung SmartThings

این محصول هم همانند محصولات دیگر در خانه های هوشمند کاربرد فراوانی دارد و با تمامی محصولات سامسونگ سازگار خواهد بود و می توان تمامی وسایل هوشمند اعم از تلویزیون هوشمند، لامپ هوشمند، یخچال فریزر و…. را با یک رابط کاربری کنترل کرد.

این نرم افزار می تواند مانند آمازون اکو به یک هاب متصل شود و دستورات شما با صدای شما انجام دهد. در عکس زیر نمونه‌ای از دستگاه هایی که می تواند با این نرم‌افزار سازگار شوند و شما می توانید آنها را کنترل کنید را مشاهده کنید.

نرم افزار هوشمند سازی ساختمان Samsung SmartThings

نرم افزار هوشمند سازی ساختمان Samsung SmartThings

 

Google Home  

گوگل هوم یکی دیگر از این دست نرم‌افزارهاست که شما می توانید به راحتی خانه خود را کنترل کنید. این نرم‌افزار هم همانند رقبای خود می تواند به یک هاب متصل شود و دستورات شما را به صورت صدا دریافت کند و آنها را اجرا کند.

شما می توانید با استفاده از این برنامه چراغ‌های هوشمند، قفل‌های هوشمند و سیستم‌های سرمایش و گرمایش خانه و سایر وسایل خانگی هوشمند را به راحتی فقط با تلفن همراه خود کنترل کنید.

نرم افزار خانه هوشمند Google Home

نرم افزار خانه هوشمند Google Home

 

Amazon Echo

آمازون اکو یکی از بزرگترین اسمارت هوم های دنیا را تولید کرده است که می‌تواند به راحتی با دستگاه ها سازگار شود و از طریق پیام‌هایی از موبایل یا با استفاده از هاب دستورات شما را انجام دهد.

آمازون اکو از محصولاتی است که بسیار سازگاری بالایی دارد و تقریبا با همه سیستم ها می توان با آن کار کرد.

شما با استفاده از اکو می توانید چراغ‌ها‌ی هوشمند و درهای هوشمند و گرمایش سرمایش و حتی مصرف برق خانه خود را کنترل کنید.

نرم افزار خانه هوشمند Amazon Echo

نرم افزار خانه هوشمند Amazon Echo

 

 

HomeKit

یکی دیگر از محصولاتی است که برای اتوماسیون خانگی استفاده میشود و امکانات کاربردی زیادی دارد ولی یکی از معایب این محصول این است که فقط سیستم های MacOs, Mac, ios  می‌توانند آن را کنترل کنند. شما به راحتی می‌توانید از طریق بلوتوث یا وای فای به این نرم افزار متصل شوید و از خانه هوشمند خود لذت ببرید.

نرم افزار خانه هوشمند HomeKit

نرم افزار خانه هوشمند HomeKit

 

 

Simplisafe

همانطور که از اسمش پیداست این نرم‌افزار به صورت تخصصی بر روی امنیت خانه تمرکز دارد و برای محافظت از خانه‌های هوشمند طراحی شده است و کاربر می تواند به راحتی بر آن نظارت کند.

از کاربرد‌های آن می‌توان به هشدار دادن به کاربر در برابر سارقان و آتش سوزی و حتی در برابر عوامل طبیعی اشاره کرد.  این نرم افزار با سنسورها، قفل‌های هوشمند و اکثر دستگاه‌های امنیتی سازگار می‌شود.

نرم افزار ساختمان هوشمند Simplisafe

نرم افزار ساختمان هوشمند Simplisafe

مطالب مرتبط:

هوشمند‌ سازی ساختمان یا BMS چیست و چه مزایایی دارد؟

بررسی سخت افزار منزل هوشمند