قرارداد کار مدت موقت

قرارداد کار مدت موقت چیست ؟ + دانلود نمونه

اکتبر 3, 2021

قرارداد کار مدت موقت

حتما تا به حال در محیط کار و اطرافیان درباره قرارداد کار مدت موقت شنیده‌اید. یا اینکه بعضی از افراد چه کارفرما و چه کارمند فکر می‌کنند این قرارداد به علت موقت بودن آن رسمیت ندارد و هم برای کارمند و هم کارفرما مشکل‌ساز خواهد شد. در حالی که قرارداد مدت موقتی که بر اساس اصول قانونی نوشته شود هم دارای رسمیت بالایی می باشد. هم در هیئت های حل اختلاف کار بالاترین مرجع و مستند رسیدگی به شکایات کارگری و کارفرمایی است. در ادامه به شرح جزئیات یک قرارداد کار موقت قانونی خواهیم پرداخت.

قرارداد کار موقت چیست؟

قراردادی می‌باشد که در آن:

  • تاریخ شروع کار و پایان آن ذکر خواهد شد
  • پس از پایان مدت زمان قرارداد یا با کارگر تسویه کامل خواهد شد
  • یا می توان قرارداد را مجددا تمدید کرد.

موارد قانونی که باید در نوشتن قرارداد مدت موقت باید رعایت نمود:

  • حتما در سربرگ قرارداد، قرارداد مدت موقت ذکر شود.
  • قرارداد علاوه بر تاریخ شروع، تاریخ پایان همکاری را نیز داشته باشد. در صورتی که تاریخ پایان در قرارداد ذکر نشود، در حکم قرارداد دائم می‌باشد. این مسئله تبعات قانونی بسیاری برای کارفرما ایجاد خواهد کرد.
  • بسیاری از کارفرمایان در زمان انعقاد این‌گونه قرارداد تاریخ شروع‌ را قید می‌کنند و تاریخ پایان‌ را سفید نگه می‌دارند. سپس در زمانی که کارگر را اخراج می‌کنند، تاریخ پایان قرارداد را در قرارداد اضافه می‌کنند. بدون شک با شکایت کارگر این قرارداد به خط شناسی خواهد رفت. این موضوع مشخص خواهد شد و سبب محکومیت قضایی کارفرما می‌شود.
  • در داخل این قرارداد حتما باید ضمیمه‌های قانونی چون ضمانتنامه‌های حسن انجام کار، ریز وظایف قانونی، قرارداد عدم افشا، آیین‌نامه انضباطی و… ذکر شود.
  • در صورت اتمام این‌گونه قرارداد، کارفرما یک ماه فرصت دارد که هم تسویه اداری و هم تسویه مالی را انجام داده و فرم‌های تسویه را به امضا کارگر برساند.
  • هنگام انعقاد قرارداد، قرارداد در دو نسخه تهیه می‌شود. یکی در بایگانی شرکت نگهداری می‌شود و دیگری در اختیار کارگر قرار خواهد گرفت.
  • به میزان کارکرد کارگر، هم عیدی و هم سنوات به کارگر تعلق می‌گیرد.
  • ترک کار و اخراج کارگر

  • در مدت زمانی که قرارداد کار مدت موقت جاری می‌باشد، نه کارگر و نه کارفرما حق فسخ آن را نخواهند داشت.
  • در صورتی‌که در طی مدت قرارداد، کارفرما کارگر را اخراج نماید، کارگر می‌تواند به مراجع حل اختلاف کار شکایت کند و حکم بازگشت به کار را دریافت کند. همچنین می‌تواند تا اتمام قرارداد در سازمان باقی بماند و تمامی حق و حقوق خود را نیز دریافت کند.
  • اگر کارگر در طی مدت قرارداد کار موقت، بدون توافق با کارفرما کار خود را ترک نماید، در حکم ترک کار می‌باشد. کارفرما می‌تواند در طی نامه‌ای این ترک کار را به اداره کار و بیمه تامین اجتماعی اطلاع بدهد.
  • همچنین از طریق دادگاه‌های مدنی و اجرا گذاشتن ضمانت‌نامه حسن انجام کار، خسارتی که کارگر با ترک کار خود به سازمان وارد نموده است را از او دریافت نماید.
  • کارفرمایان توجه کنند بعد از اینکه مدت قرارداد موقت به اتمام رسید، در صورت تمایل به تمدید کار کارگر در مجموعه، حتما با کارگر قرارداد مدت موقت دیگری به صورت مکتوب منعقد کنند. در غیر اینصورت قرارداد کار به صورت ضمنی (شفاهی) تمدید خواهد شد. در صورتیکه قرارداد کار مدت موقت دوبار به صورت ضمنی تمدید گردد، کارگر در حکم استخدام رسمی خواهد بود.

یک مثال کوچک

بهتر است مورد آخر را با مثال توضیح دهیم که برای افراد نکته مبهمی نداشته باشد.

با کارگری قرارداد مدت موقت ۳ ماهه می‌بندیم. پس از منقضی شدن تاریخ قرارداد، بدون اینکه قرارداد کتبی ببندیم، از او می‌خواهیم در سازمان مشغول به کار شود. اصطلاحا به این کار تمدید ضمنی قرارداد می‌گوییم.

فرد به مدت سه ماه دیگر به صورت موقت در سازمان مشغول به کار می‌شود. در صورتی‌که بعد از انقضای این قرارداد، کارفرما به صورت کتبی قرارداد مدت موقتی با کارگر نبندد، از این تاریخ به بعد کارگر در حکم استخدام دائم است. از این پس کارفرما حق فسخ قرارداد او را نخواهد داشت.

کارگری که به صورت ضمنی قرارداد کار با او تمدید می گردد، نمی‌تواند ترک کار نماید. در صورت ترک کار کارفرما می‌تواند از او شکایت نماید و خسارت ناشی از ترک کار او را دریافت نماید.

فسخ قرارداد کار مدت موقت

  • در صورت توافق دو طرف بر سر فسخ قرارداد مدت موقت، باید هر دو این توافق را به صورت کتبی در دو نسخه بنویسند. هر نسخه در اختیار هم کارگر و هم کارفرما قرار گیرد. سپس می‌توانند این قرارداد کار مدت موقت را بدون تبعات قانونی برای هر دو طرف فسخ نمایند.
  • بعضی از کارفرمایان در بدو استخدام کارگر بدون اینکه قرارداد کار موقت را بین خود و کارگر منعقد کنند (به صورت شفاهی) از نیروی کار،  زمانیکه بین آنها اختلاف بوجود می آید، یا اینکه شرکت وضعیت مالی خوبی نداشته باشد، مجبور به اخراج کارگر می‌شوند. چرا که فکر می‌کنند چون کارگر قرارداد کاری ندارد نمی‌تواند شکایت کند. بنابراین  او را اخراج می‌کنند غافل از اینکه کارگری که در بدو ورود به صورت شفاهی استخدام می‌شود در حکم کارگر دائم است.
  • کارگری که به صورت شفاهی کار می‌کند، فقط طبق ماده 27 قانون کار می‌توان قرارداد او را فسخ کرد. با شکایت کارگر، حکم بازگشت به کار او صادر خواهد شد و کارفرما به هیچ عنوان نمی تواند او را اخراج نماید.

همانطور که در موارد بالا گفته شد، قرارداد مدت موقت یکی از رسمی‌ترین قراردادهای کار می‌باشد و بیشترین استفاده را در کشور ما نسبت به سایر قراردادهای کار را دارد.

در صورتیکه نکات بالا را در نوشتن قرارداد کار موقت اعمال نمایید، می‌توان گفت یک قرارداد قانونی که حافظ منافع کارگر و کارفرما می‌باشد را در اختیار مجموعه خود خواهید گذاشت.

مطلب مرتبط : قرارداد کار ساعتی

در ذیل همین مقاله نمونه قرارداد کار  مدت موقت را برای دانلود در اختیار شما خواهیم گذاشت.

دانلود نمونه قرارداد کار موقت

 

شرکت آوید سامانه رایمون تولید کننده نرم افزارهای مالی;  لجستیک ; تولید و ERP