نرم افزار دارایی ثابت و اموال

نرم افزار دارایی ثابت و اموال:

فوریه 4, 2021

دارایی ثابت

قبل از صحبت پیرامون نرم افزار دارایی ثابت و اموال ابتدا به مفهوم دارایی باید اشاره نمود. به منابعی که دارای ارزش اقتصادی هستند و افراد، شرکت‌ها یا دولت‌ها مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند و انتظار دارند آن منابع در آینده منافعی را برای آن‌ها ایجاد کنید، دارایی گفته می‌شود. دارایی‌های یک واحد، ممکن است پدیده‌های عینی و مشهود باشند. مثل زمین، ساختمان، موجودی نقدی و موجودی کالا، یا به صورت حقوق مالی و امتیازات غیرقابل رویت، مثل سرقفلی، اوراق قرضه و … دارایی ثابت برای تولید یا تامین کالا و خدمات، برای اجاره به شخص ثالث، یا برای استفاده در سازمان خریداری می‌شود.

تعریف

اصطلاح “ثابت” به این معناست که این دارایی‌ها در طول سال مالی پیش‌رو به اتمام نمی‌رسند یا فروخته نمی‌شوند. دارایی ثابت اغلب شکلی فیزیکی دارد. در ترازنامه تحت عنوان دارایی‌های ثابت مشهود، سرمایه‌گذاری در املاک و سایر دارایی‌ها گزارش می‌شود. این دارایی‌ها به دارایی‌های سرمایه‌ای (Capital Assets) نیز مشهورند. دارایی‌های ثابت یکی از اجزای مهم دارایی‌های کسب و کارها و بنگاه های اقتصادی است. مدیریت و کنترل آنها نیازمند دانش و تخصص و تجربه کافی برای حسابدارها می باشد.

با توجه به اهمیت و حجم بالای گردش دارایی های ثابت، لازم است تا نوشته ها و عملیات مربوط به دارایی های ثابت و روش های محاسبه استهلاک آن‌ها دائما مورد مطالعه و توجه قرار گیرد. اطلاع در مورد دارایی‌های یک شرکت به انجام گزارش‌های دقیق مالی، ارزیابی فعالیت‌های تجاری و تحلیل جامع مالی کمک می‌کند. سرمایه‌گذارها و موسسات مالی از این گزارش‌ها برای تعیین سلامت مالی یک شرکت و تصمیم‌گیری برای خرید سهام یا اعطای وام به کسب و کارها استفاده می‌کنند.

دارایی‌های ثابت به خصوص برای صنایع سرمایه بر (capital-intensive) مانند صنایع تولیدی که احتیاج به سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه اموال، ماشین‌آلات و تجهیزات دارند، حائز اهمیت هستند. امروزه با رشد و توسعه سازمان ها و افزایش دارایی های موسسه و همچنین تغییرات و تعداد زیاد قوانین مربوط به ثبت و فروش دارایی ثابت، زمان و هزینه زیادی از واحد مالی شرکت گرفته می‌شود و مدیریت و کنترل آن ها را دشوار می نماید، به همین دلیل سازمان ها به یک ابزار قدرتمند برای ثبت و کنترل آسان دارایی های خود نیاز دارند که استفاده از نرم افزار های دارایی ثابت از جمله این ابزارها می‌باشد. در ادامه مطلب به ویژگی های یک نرم افزار مناسب دارایی ثابت اشاره خواهد شد.

بهترین نرم افزار دارایی ثابت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  1. یکپارچگی با سایر نرم افزارهای جاری سازمان
  2. قابلیت پوشش دهی تمام فرایندهای ثبت، محاسبات استهلاک و فروش دارایی
  3. کاربری آسان
  4. امکان تعریف دسترسی های متفاوت برای کاربران
  5. تهیه گزارش های مورد نیاز کاربران
  6. استفاده از تکنولوژی های بروز
  7. پشتیبانی خوب
  8. امنیت و اطمینان بالا
  9. انطباق با الزامات و قوانین کشور
  10. قیمت مناسب

 

 نرم افزار دارایی ثابت رایمون

نرم افزار اموال و دارایی ثابت رایمون ، به کمک به روز ترین تکنولوژی روز دنیا تولید و در بستر وب و شبکه ساخته شده و امکان برآورده نمودن تمام نیاز های مدیران سازمان ها را دارد و در مدت کوتاهی توانسته به عنوان بهترین نرم افزار در بین سازمان ها شناخته شود،  از ویژگی های بارز نرم افزار رایمون می توان به موارد زیر اشاره نمود.

یکپارچگی با سایر نرم افزارهای جاری سازمان

ثبت دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم مالی سازمان‌ها می‌باشد. بنابراین ایجاد یک سازوکار قدرتمند و یکپارچه برای نظارت صحیح در حوزه مدیریت و جایگزینی به موقع دارایی‌های ثابت و کنترل مناسب بر ارکان‌ دارایی ثابت و استهلاک، کاری بسیار ضروری و لازم است. سیستم یکپارچه ERP رایمون این امکان را به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌دهد.

قابلیت پوشش دهی تمام فرایندهای ثبت، محاسبات استهلاک  و فروش دارایی

با توجه به متفاوت بودن ماهیت فعالیت‌های سازمان‌های مختلف، فرایندهای مدیریت دارایی سازمان‌ها نیز متفاوت می‌باشد. بنابراین یک نرم‌افزار دارایی ثابت مناسب باید علاوه بر شیوه‌های متداول ثبت، محاسبات و فروش دارایی، راهکارهایی متناسب با فرایندهای سازمان‌ها جهت مدیریت دارایی آن‌ها ارائه نماید. طراحی و ساخت نرم‌افزار اموال دارایی ثابت رایمون به صورت داینامیک است. همچنین این قابلیت را ایجاد کرده است که متناسب با فرایندهای کاری هر سازمان استقرار پیدا کند.

کاربری آسان

امروزه کاربران زمان زیادی را برای کار با نرم‌افزارها اختصاص می‌دهند. بنابراین کاربری آسان و طراحی مناسب بصری نرم افزارها بسیار مهم است. در طراحی نرم‌افزار دارایی ثابت رایمون سعی شده است با ایجاد فضای بصری ساده و زیبا، همچنین دسترسی سریع و آسان به منوها و فرم‌های مختلف نرم افزار، راحتی و سرعت را برای کاربران ایجاد نماییم. همچنین طراحی فرم‌ها و تب‌های مختلف نرم‌افزار به گونه‌ای می‌باشد که زمان یادگیری آن برای کاربران بسیار کوتاه می‌باشد.

امکان تعریف دسترسی های متفاوت برای کاربران

همان گونه که می‌دانید در سازمان‌ها  هر فرد فقط اجازه دسترسی به بخشی از اطلاعات را دارد. همچنین نحوه دسترسی افراد به اطلاعات نیز متفاوت می‌باشد. برای مثال یک کارمند فقط اجازه مشاهده اطلاعات خاصی را دارد اما اجازه ویرایش یا حذف آن‌ها را ندارد. با توجه به اهمیت اطلاعات مربوط به دارایی سازمان‌ها، در نرم‌افزار دارایی ثابت رایمون امکان تعریف دسترسی‌های متفاوت و متنوعی (با توجه به سیاست کاری هر سازمان) برای کاربران مختلف را دارد.

تهیه گزارش‌های مورد نیاز کاربران یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر نرم‌افزار بخش گزارش‌گیری آن می‌باشد. سازمان‌ها با توجه به نوع فعالیت های متفاوتی که دارند علاوه بر گزارشات ثابت و مشترک دارایی ثابت، نیاز به گزارشات خاص خود نیز دارند. نرم افزار اموال و دارایی ثابت رایمون با بهره گیری از ابزارهای گزارش ساز قدرتمند، توانایی تهیه هر نوع گزارش در هر سطح و با هر ظاهر دلخواه کاربر را دارد. همچنین کاربران می توانند گزارشات را با فرمت های دلخواه از جمله Excel ,pivot ,pdf و … را تهیه نمایند.

 همچنین گزارشات زیر به صورت پیش فرض در نرم افزار طراحی شده است:

  • گزارش جامع مرور دارایی
  • گزارش کارت دارایی
  • گزارش سابقه تغییر پلاک دارایی
  • گزارش خلاصه عملکرد دارایی
  • گزارش خلاصه عملیات‌‌های دارایی
  • گزارش مبلغ استهلاک به تفکیک طبقه قانونی
  • گزارش مبلغ استهلاک به تفکیک گروه قانونی
  • گزارش مبلغ استهلاک به تفکیک طبقه حسابداری
  • گزارش مبلغ استهلاک به تفکیک مراکز هزینه
  • گزارش مبلغ استهلاک به تفکیک گروه بندی اموال
  • گزارش مبلغ استهلاک به تفکیک محل استقرار
  • امکان گزارش‌‌گیری از لیست اطلاعات جدول تمامی فرم‌‌ها
  • ایجاد فیلتر پیش فرض جهت انجام جستجوی سریع ودریافت گزارش‌‌های پر کاربرد در تمامی فرم‌‌ها

 استفاده از تکنولوژی های بروز

از دیگر ویژگی‌های یک نرم‌افزار مناسب، استفاده از تکنولوژی های بروز می‌باشد. استفاده از تکنولوژی جدید در نرم افزارها باعث افزایش سرعت، امنیت، دقت و کارایی نرم افزار می‌شود. همچنین هزینه‌های نگهداری و سخت افزاری را برای سازمان‌ها کاهش می‌دهد. نرم افزار دارایی ثابت رایمون به صورت تحت وب طراحی و تولید شده است. رعایت دسترسی به نرم افزار تحت وب یا web based از سرعت و عملکرد بسیار بهتر و مطلوب تری برخوردار است و کاربران می توانند با استفاده از موبایل، تبلت و لپ تاپ و هر دستگاهی که اجازه باز کردن صفحات اینترنتی را می دهند مانند تلویزیون های هوشمند از قابلیت های آن بهرمند شوند. بنابراین کاربران و مدیران در خارج از محیط کار خود نیز می‌توانند با نرم‌افزار اموال و دارایی ثابت کار کنند.

پشتیبانی قوی و مناسب

از دیگر ویژگی‌های یک نرم افزار خوب داشتن پشتیانی مناسب و قوی می‌باشد تا در صورت بروز اشکال یا ایجاد سوال برای کاربری با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن، ارائه خدمات پشتیبانی صورت گیرد. واحد پشتیبانی رایمون در تمام ساعات کاری در خدمت مشتریان می‌باشد تا مشکلات فنی یا کاربری را برطرف نماید. همچنین با مشاوره رایگان و برگزاری وبینار های تخصصی به کمک “پارک علم و فناوری البرز“  شما را در دستیابی به اهداف سازمانتان یاری می‌نماید. پشتیبانی نرم‌افزار‌های رایمون برای یک سال به صورت رایگان می‌باشد، همچنین مشتریان می‌توانند بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای نرم افزار خود را بروز رسانی نمایند.

امنیت و اطمینان بالا

داده ها و اطلاعات مهم‌ترین دارایی های هر سازمان می‌باشند. بنابراین یک نرم‌افزار مناسب باید امنیت لازم برای حفظ و نگهداری اطلاعات را برای کاربران ایجاد نماید. سیستم دارایی ثابت رایمون با بهره‌گیری از به روزترین تکنولوژی روز دنیا و تحلیلی جامع توانسته به سطح بالایی از امنیت در حفظ و نگهداری اطلاعات دست پیدا نماید. نوع معماری سیستم دارایی ثابت رایمون به نحوی است که میزان خطای نرم‌افزاری در آن در حد صفر می‌باشد. بنابراین پس از استقرار نرم افزار به هیچ وجه امکان از کار افتادن یا خرابی نرم افزار وجود ندارد. همچنین با اجرای کنترل های دقیق مربوط به قوانین مربوط به ثبت، محاسبات استهلاک و فروش در زمان ورود اطلاعات یا دریافت خروجی از نرم افزار، توانسته صحت و دقت قابل اطمینانی را به ارمغان آورد.

انطباق با الزامات و قوانین کشور

با توجه به اهمیت ثبت دارایی های یک سازمان، اصول و قواعد ساختار نرم افزار اموال دارایی ثابت باید منطبق با الزامات و قوانین کشوری باشد. در طراحی و تولید نرم افزار دارایی ثابت رایمون تمامی قوانین مربوط به فرایندهای ثبت، محاسبات استهلاک و فروش دارایی های  منطبق با آخرین قوانین دارایی و مالیاتی کشور لحاظ شده و کنترل های مناسبی جهت جلوگیری از بروز خطا طراحی شده است. همچنین در صورت تغییر هر یک از مفاد قوانین دارایی و مالیاتی، نرم افزار اموال دارایی ثابت رایمون در کم ترین زمان ممکن و بدون هیچ هزینه ای برای مشتریان،  بروز رسانی خواهد شد.

قیمت مناسب

امروزه یکی از مهم ترین معیارهای سازمان ها برای انتخاب یک نرم افزار مناسب، هزینه ای است که بابت خرید نرم افزار پرداخت می نمایند. قیمت یک نرم افزار می بایست با عملکرد و کارایی آن سنجیده شود و پارامتر های مهمی همچون اندازه شرکت، نوع صنعت، پیچیدگی فرایندها یا تعداد کاربر می تواند در قیمت بسیار تاثیر گذار باشد. اما شرکت آوید سامانه رایمون مفتخر است اعلام نماید با توجه به طراحی شیوه قیمت گذاری شناور، در بین تمامی رقبا (که محصولات آنها بتوانند با نرم افزار انبار رایمون برابری نمایند) کم ترین قیمت را دارد. همچنین خط مشی شرکت رایمون بر این است که هزینه انجام شده برای مشتری را با ارائه یک محصول کارآمد و با کمک به بهبود فرایندهای سازمان، به یک سرمایه گذاری پربازده  در بلند مدت تبدیل نماید.

نرم افزار دارایی ثابت-محاسبات استهلاک

نرم افزار دارایی ثابت-محاسبات استهلاک

برخی از امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت رایمون

  • امکان تعریف مدل‌‌های پلاک‌گذاری متنوع (به تفکیک گروه قانونی، طبقه قانونی، گروه حسابداری، محل استقرار، گروه‌‌بندی اموال و …) با قابلیت تغییر مدل پلاک‌گذاری به صورت سالانه در صورت تمایل
  • امکان تعریف دارایی ثابت به صورت خرید مستقیم، خرید از انبار، ساخت و ….
  • امکان تعریف گروه‌‌های متنوع حسابداری اموال
  • امکان تعریف انواع قوانین محاسبات استهلاک بر اساس متدهای قانونی محاسباتی استهلاک
  • امکان ایجاد گروه‌‌بندی‌های متعدد جهت دسته‌‌بندی اموال به دلخواه مدیران مالی سازمان
  • امکان تعیین محل‌‌های استقرار دارایی با قابیلت تغییر و جابجایی دارایی
  • امکان تعریف جمع‌‌دار
  • امکان ارزیابی دقیق اموال در فرایند صورت برداری
  • امکان ثبت اسناد عملیات دارایی مانند تعمیرات اساسی، گسترش و الحاق، فروش، اهدا، خروج از سازمان، خروج موقت دارایی، برگشت دارایی، اسقاط، بلا استفاده نمودن و استفاده مجدد، انتقال به سازمان دیگر، حذف دارایی، نقل و انتقال مرکز هزینه، نقل و انتقال جمع دار، نقل و انتقال محل استقرار، تغییر طبقه قانونی، تجدید ارزیابی
  • امکان تعریف الگوهای متنوع ثبت سند عملیات دارایی
  • امکان محاسبه استهلاک دارایی به تفکیک دارایی، طبقه قانونی، مرکز هزینه، گروه حسابداری، گروه اموال و …
  • امکان تعریف مدل‌‌های متنوع و کاملاً داینامیک صدور سند حسابداری برای تمامی عملیات‌‌های صورت گرفته بر روی دارایی
  • امکان صدور سند حسابداری محاسبات استهلاک به صورت ماهیانه
  • امکان صدور سند حسابداری عملیات دارایی به تفکیک سند، تجمیعی و در بازه‌‌های زمانی دلخواه

توجه: جهت مشاهده تصاویر و اطلاعات بیشتر از نرم افزار اموال و دارایی ثابت رایمون  اینجا  را کلیک نمایید.

  مقاله: نرم افزار ERP (برنامه ریزی منابع سازمان)

شرکت آوید سامانه رایمون تولید کننده نرم افزارهای مالی;  لجستیک ; تولید و ERP