مفاهیم و اصطلاحات بها

مفاهیم و اصطلاحات بها

آوریل 30, 2022

مقدمه

در این مقاله، در مورد مفاهیم و اصطلاحات بها صحبت می‌کنیم.

طبق تعریف وب‌سایت accountingtools، بها به عنوان ارزش منابع از دست رفته یا صرف شده برای تحصیل کالا یا خدمت تعریف می‌شود. در واقعیت، معادل مبالغ ریالی است که باید برای تحصیل یا تولید کالاها و خدمات پرداخت شوند.

مواردی که در این مقاله کوتاه مطرح می‌شود، از مهم‌ترین مفاهیم هستند. فراگیری آن‌ها کمک شایانی به درک مسائل مربوط به حسابداری در کسب و کار شما می‌کند.

مدیران برای تصمیم گیری لازم است بدانند که بهای یک موضوع خاص چقدر است. موضوعاتی مانند مثل محصول، خدمت، خط تولید، دایره برنامه‌ریزی تولید یا یک دستگاه ماشین آلات خاص. به هر موضوعی که مدیریت برای دستیابی به اهدافش نیازمند اطلاعات بهای آن موضوع خاص باشد اصطلاحا بهایابی گفته می‌شود.

مراحل بهایابی

در سیستم بهایابی معمولا بهای موضوعات طی دو مرحله‌ی انباشت بها و انتساب بها تعیین می‌شود.

انباشت بها

به گردآوری داده‌های مربوط به بها با استفاده از سیستم حسابداری و روش‌های سیستماتیک گفته می‌شود.

انتساب بها

خود یک اصطلاح کلی می‌باشد که برای درک آن به دو مفهوم زیر تجزیه میشود:

  • رهگیری: یعنی رهگیری آن دسته از اقلام بهای انباشت شده که با موضوع بهایابی ارتباط مستقیمی دارند.
  • تسهیم: یعنی سهم بندی کردن اقلام بهای انباشت شده که ارتباط غیرمستقیم با موضوع بهایابی دارند.

در مورد بهایابی، در مقاله بهایابی در بهای تمام شده رایمون می‌توانید بیشتر مطالعه کنید.

دسته بندی مخارج در یک واحد اقتصادی

همه‌ی مخارجی که در یک واحد اقتصادی انجام می‌شود در سه طبقه بها، هزینه و زیان دسته بندی می‌شوند. این ۳ عبارت در مفاهیم و اصطلاحات بها از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در ادامه به تعریف هرکدام می‌پردازیم.

بها

در حسابداری، این عبارت یعنی ارزش منابع از دست رفته یا صرف شده به منظور تحصیل کالا یا خدمات. در عمل بها به سه روش زیر محاسبه‌ می‌شود:

  1. ارزش ریالی کاهش در دارایی ها
  2. تحمل بدهی‌ها
  3. ترکیبی از دو روش قبلی در زمان تحمیل

هزینه

اگر بها به منظور کسب منافع جاری یا آتی تحمل شده باشد، در این صورت در زمان استفاده از این منابع، به هزینه تبدیل می‌شود.

به عبارتی هزینه همان بهایی است که منافع حاصل از آن کسب شده و در حال حاظر منقضی شده است. همچنین بهایی که منقضی نشده و هنوز احتمال کسب منافع مربوط به آن در آینده وجود داشته باشد به عنوان دارایی دسته‌بندی می‌شود.

زیان

زیان عبارت است از مخارجی که به شکل ناخواسته و کنترل نشده تحمل می شود و عمدتاً در راستای عملیات اصلی شرکت نمی باشد.

اگر کالاها یا خدمات تحمیل شده به هر شکلی منافعی برای شرکت نداشته باشند یا ناخواسته و کنترل نشده تحمیل شده باشند زیان تلقی می‌شوند. زیان‌ها در راستای خواسته‌های شرکت نیستند که در صورت وقوع به شکل سود و زیان مشخص می‌شوند.

هزینه و زیان رفتاری مشابه در حسابداری و اثرگذاری بر سود خالص دارند که از شباهت‌های آن‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هر دو باعث کاهش سود خالص دوره می‌شوند.
  • هر دو فاقد منافع آتی برای شرکت هستند.

به عبارت دیگه هزینه و زبان در بازه‌ زمانی بلند مدت موجب ورود وجه نقد به داخل شرکت نخواهند شد و این با ویژگی اصلی بها یعنی تامین منافع آتی و وجود جریان نقدینگی ورودی در بلند مدت مغایرت دارد.

در کنار شباهت‌ها هزینه و زیان دو تفاوت اصلی با هم دارند. یکی این که هزینه به صورت کنترل شده و بنا به خواسته‌ی شرکت و با هدف کسب درآمد تحمل می‌شود ولی زیان ناخواسته و بدون هدفمندی تحمل می‌شود.

دوم اینکه هزینه‌ها با عملیات شرکت مرتبط‌اند ولی زیان ها عموما در راستای عملیات اصلی شرکت نیستند.

کمی در مورد نقش رایمون در حسابداری

حسابداری علم بکارگیری فنون طبقه‌بندی، تلخیص، ثبت و بایگانی اطلاعات مالی یک سازمان و گزارش‌گیری لحظه‌ای از اطلاعات موجود می‌باشد، بدین ترتیب که با ایجاد نمودن دوره مالی و کدینگ حسابداری و سطوح طبقه‌‌بندی اطلاعات، نرم‌‌افزار آماده بهره‌‌برداری است و کاربران از طریق صدور سند یا انجام عملیات‌‌هایی که در نرم‌‌افزارهای دیگر باعث صدور خودکار سند حسابداری می‌‌شود، به ثبت و ضبط رویدادهای مالی می‌‌پردازند.

سیستم حسابداری رایمون به کمک به روز ترین تکنولوژی روز دنیا تولید شده و در بستر وب و شبکه امکان برآورده نمودن تمام نیاز های مدیران مالی و سازمان ها را دارد و در مدت کوتاهی توانسته به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری و مالی در بین کاربران مدیران شناخته شود. در مورد این محصول رایمون می‌توانید در مقاله نرم افزار حسابداری بیشتر مطالعه نمایید.

 

شرکت آوید سامانه رایمون تولید کننده نرم افزارهای مالی;  لجستیک; تولید و ERP