شرکت سهامی خاص | سهام خاص | ثبت شرکت ها

شرکت سهامی خاص

فوریه 18, 2022

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص ;شرکتی  از نوع شرکت سهامی است که; سهام آن قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار نیست; ولی توسط مردم به راحتی قابل معامله می باشد;هنگام تشکیل شرکت سهامی خاص باید تمام سرمایه آن در موقع تاسیس توسط موسسان تامین و بخشی از سرمایه آن در بانک سپرده گذاری شده باشد و اطلاعات آن در سازمان ثبت شرکت ها ثبت شده باشد .

حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص سه نفر است ;مسئولیت هر یک سهامداران در مورد بدهی های شرکت محدود به مبلغ سرمایه گذاری شده در شرکت است و بدهکاران نمی توانند از اموال شخصی سهامداران بدهی خود را تادیه نمایند.

همچنین در مدت حیات شرکت پول از طریق جاری شرکا توسط سهامداران وارد شرکت شود ;به عنوان طلب سهامدار به شرکت ثبت خواهد شد ; شرکت می تواند هر زمان که سهامدار بخواهد از محل درآمدهای خود ; طلب مذکور را به سهامدار پرداخت نماید.

شرکت سهامی خاص | سهام خاص | ثبت شرکت ها

شرکت سهامی خاص شرکت آوید سامانه رایمون
ثبت شرکت ها | سهام خاص

ثبت شرکت سهامی خاص

پروسه ثبت شرکت اینترنتی می باشد ; برای گرفتن آگهی ثبتی ، اساسنامه و… باید به صورت حضوری به ثبت شرکتها رفت و برگه مهر شده اصلی را تحویل گرفت.

ابتدا ; به سایت اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir  مراجعه کنید ;  تب* تاسیس شخصیت حقوقی  *; سپس با انتخاب *پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی *از قسمت  کشویی *;شرکت سهامی خاص *را انتخاب کنید و  در پایین صفحه دکمه ادامه را بزنید.

اطلاعات متقاضی

در این قسمت نام شخصی که متقاضی تاسیس شرکت است وارد می شود ;بهتر است یکی ازکسانی که حق امضا در شرکت دارند متقاضی انتخاب شود.

در ابتدا ;*اطلاعات اداره کل استانی* که شرکت در آن ثبت می شود ;وارد می گردد ;*واحد ثبتی *اداره ثبت شرکت ; محلی است که شرکت باید در آنجا ثبت شود; سپس *تابعیت متقاضی *مشخص می شود; اگر گزینه ایرانی انتخاب شود ; باید حتما شماره ملی شخص وارد شود و در صورتی که غیر ایرانی باشد به جای کدملی باید شماره گذرنامه وارد گردد.

* نوع شرکت/موسسه* را سهامی خاص انتخاب کنید.

سایر اطلاعات مثل شماره ملی متقاضی ;نام متقاضی; نام خانوادگی متقاضی ; شماره همراه متقاضی باشد.

شماره همراهی که وارد می کنید باید شماره ای باشد که همیشه در دسترس باشد; تا پیامک هایی که از سوی ادار ه ثبت شرکت ها برای شما ارسال می گردد هرچه سریعتر بتوانید اقدام نمایید.

*سمت متقاضی *اگر از سهامداران شرکت وکالت دارد باید وکیل انتخاب شود ; اگر جزو سهامداران شرکت می باشند سمت اصل ر ا انتخاب کنید.

منظور از نام امضا کننده دفتر و نام خانوادگی امضا کننده دفتر; مشخصات شخصی است که اطلاعات شرکت را در اداره ثبت شرکت ها تایید می نماید. توجه نمایید فقط کسی که نام او به عنوان امضاکننده دفتر آمده است; می تواند به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کند ; اگر وکیل دارد در قسمت *وضعیت توکیل امضا کننده* را انتخاب ; نام وکیلی که جای امضا کننده دفتر است را وارد می کنیم و در پایین صفحه تب *گام بعدی* را انتخاب می کنیم.

توجه کنید در بالای صفحه کد پیگیری وجود دارد که حتما برای مراحل بعدی و پیگیری درخواست باید آن را داشته باشید.

نام های درخواستی

در این قسمت 5 نام مورد نظر برای شرکت سهامی خاص خود را به ترتیب اولویت وارد کنید; برای انتخاب نام قواعدی وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

  • دارای سه یا چهار سیلاب (سه بخشی) باشد.
  • لاتین نباشد.
  • نام استان و محل فقط برای ثبت در همان محل مورد قبول است ( به عنوان مثال اگر واحد ثبتی شما تهران است نمی توانید از اسم کرج، البرز، هشتگرد و… در نام شرکت خود استفاده کنید)
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
  • تکراری نباشد;به سایت ilenc.ir مراجعه و نام پیشنهادی را جست و جو نمایید.
  • دارای اسم خاص باشد.
  • از اعداد به صورت حروف استفاده شود ( به عنوان مثال :سه  ستاره کویر)
  • از عناوین ایثارگران ; شاهد ; امثالهم که انحصارا تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد; استفاده نشود.
  • از عنوان های شعرا; دانشمندان ; کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود ( به عنوان مثال : رهپویان پروفسور سمیعی)
  • عدم استفاده از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف یا ترکیبی از چند حرف
  • نام های زیر هم نباید جزو اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :

ملی- ایران – ملت- کشور- انتظام – نظام- نفت- پتروشیمی – ترابر- دادگستر- بنیاد- سازمان- مرکز- بهزیست- بانک- بسیج- جهاد – آسانسور- آژانس- ایثار-ایثارگران- شاهد- شهید- آزاده- جانبازان- تکنو- فامیلی- فیلتر- نیک- باور- میکروبرد- تست- استار- تک- مدرن- پیک- امنیت- کارواش- فانتزی- شهروند- اقتصاد- میهن- جوانان- ایمان- دکوراسیون- هدف- سپاه- تکنیک- دیتا- تک نو- تکنولوژی – اورست- مونتاژ- ونوس- دفتر-ایتال- بیو- کنترل- متریک

بعد از وارد کردن نام های مورد نظر به گام بعدی بروید.

مدت و موضوع فعالیت

در این قسمت موضوع فعالیت مرتبط با کار خود را از بین لیست انتخاب کنید; از تایپ دستی موضوع بپرهیزید; در انتخاب موضوع به نکات زیر توجه کنید:

  • برخی موضوعات مانند سیاست گزاری; قانون گزاری; حفظ تمامیت ارضی;  خرید و فر وش اشیا عتیقه و… منحصرا در دست نهادهای دولتی می باشد و انتخاب آن ها برای افراد عادی میسر نیست.
  • اکثر موضوعات موجود در لیست نیاز به مجوز دارند ; در صورت انتخاب آن ها; در زمان ارسال مستندات کاغذی ;  ارسال مجوز الزامی است. شما می توانید موضوعات بدون مجوز را نزدیک به فعالیت خود انتخاب کنید و پس از ثبت شرکت نسبت به دریافت مجوز و تغییر موضوع فعالیت ; اقدام کنید.

اطلاعات مرکز اصلی

در این قسمت اطلاعات دفتر مرکزی خود را وارد کنید; پس از وارد کردن کد پستی; نشانی دقیق را از طریق لینک موجود از اداره پست بگیرید. ( گرفتن گواهی پستی برای ارسال مدارک فیزیکی الزامی است)

برای ثبت اولیه شرکت می توان از آدرس منزل استفاده کرد ; بعد از آغاز فعالیت شرکت و اجاره محل جدید ; تغییر آدرس بزنید.

سرمایه شخص حقوقی

در این قسمت باید مقدار سهام و تعداد سهام را مشخص کنید. حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال است ; مقدار حداکثری برای آن تعریف نشده است; توجه داشته باشید که سهام شما نیاز به مجوز ندارد.

اشخاص

در این مرحله باید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دخیل در این شرکت ( سهامی خاص ) را ثبت کنید; اشخاص زیر در زمان ثبت شرکت سهامی خاص الزامی هستند :

رییس هیئت مدیره; نایب رییس هیئت مدیره; عضو اصلی هیئت مدیره; مدیر عامل; بازرس اصلی ; بازرس علی البدل ; منشی هیات مدیره ; دونفر ناظر

به عنوان مثال رییس هیات مدیره می تواند به عنوان رییس جلسه ; مدیر عامل و نایب رییس هیئت مدیره به عنوان ناظر جلسه ; یکی از سهامداران به عنوان منشی جلسه باشند.

تمام افراد باید گواهی عدم سو پیشینه و اقرارنامه مدیران داشته باشند.

درقسمت سمت اشخاص; هریک از سمت های نام برده را به یک شخص تخصیص دهید.

به عنوان مثال برای شخصی که  مدیر عامل و عضو هیئت مدیره است ; دو مرتبه انتخابش کنید و هربار یک سمت به او اختصاص دهید.

در کادر *شرح دارندگان حق امضا* نیز متن مورد نظر خود را وارد کنید; این متن در شرکت نامه شما درج خواهد شد.

در ادامه می بایست سهام اشخاص را نیز مشخص کنید; توجه داشته باشید که درنهایت مجموع سهام اشخاص با سهام کلی شرکت برابر باشد (مرحله ارتباط بین اشخاص را رد کنید)

اگر فقط سمت شخص سهامدار است ; در مرحله سمت اشخاص، سمت سهامدار را به آن شخص تخصیص بدهید.

صورت جلسه; تقاضا نامه;اساسنامه (سهامی خاص )

همه این متون در سایت http://irsherkat.ssaa.ir  در قسمت صورتجلسه تغییرات قابل دانلود می باشد.

علاوه بر word این صورتجلسه که در سامانه بارگزاری خواهید کرد ،باید متن فیزیکی و امضا شده آن توسط تمام شرکا ;  به همراه مهر شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارسال نماییم; برای صورت جلسه به دو متن با عنوان صورت جلسه هیات مدیره و صور ت جلسه مجمع عمومی عادی نیاز دارید.

ثبت نام حضوری

پس از تکمیل تمام مراحل و تایید اداره ثبت شرکت ها;  تمامی مدارک را چاپ و آماده کرده ; با مراجعه حضوری به مراکز پستی تمام مدارک را ارسال کنید ; منتظر تایید نهایی بمانید.

رسید پذیرش پستی را از سایت پر ینت گرفته ; بر روی پاکت مخصوص ثبت شرکت ها که از اداره پست دریافت کرده اید; بچسبانید.

بارکد پستی که بر روی رسید پستی می باشد را;  از طریق کد پیگیری ثبت شرکت ها وارد سایت ثبت شرکت ها شوید ; بارکد پستی ر ا وارد نمایید.

توجه در همان روزی که مدارک را پست می نمایید; باید بارکد پستی را وارد کنید ; در غیر اینصورت مورد پذیرش اداره ثبت شرکت ها قرار نخواهد گرفت.

در صورتی که ثبت شرکت شما مورد تایید واقع نشود; مدارک شما با ذکر دلیل رد;  مرجوع می شوند. در این حالت شما باید مجددا به ثبت نام اینترنتی برگشته; تغییرات جدید را ایجاد کنید ; با دریافت یک کد پیگیری جدید; مجددا اقدام به ثبت و ارسال مدارک نمایید.

پس از تاییدیه اداره ثبت شرکت ها ; فردی که امضا کننده دفاتر معرفی شده است با در دست داشتن مدارک شرکت و شناسایی خود به اداره ثبت مراجعه می کند.

و بعد آگهی تاسیس شرکت را در سایت روزنامه رسمی www.rrk.ir  و روزنامه کثیرالانتشار www.post.ir  را چاپ می کنید.

 حداکثربه مدت دوماه پس از ثبت شرکت ، باید اقدام به پلمپ دفاتر قانونی ( روزنامه و کل) نمایید.

شرکت های مسئولیت محدود ;تضامنی ; تعاونی و… را نیز می توان به شرکت سهامی خاص تبدیل کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره انواع شرکت های تجاری می توانید به مقاله انواع شرکت های تجاری در قسمت مقاله های سایت آوید سامانه رایمون مراجعه کنید.

شرکت آوید سامانه رایمون تولید کننده نرم افزارهای مالی; لجستیک  ; تولید

منابع

http://irsherkat.ssaa.ir

www.ilenc.ir

کتاب چک لیست استارتاپ- دیوید اس.رز- پدرام فرزین – حسین سرای لو- 1397- انتشارات نشر نوین

کتاب قانون تجارت در نظم کنونی با مقدمه دکتر ناصر کاتوزیان و دکتر بهروز اخلاقی- مولفان: دکتر محمد دمر چیلی،دکتر علی حاتمی و محسن قرائی-انتشارات میثاق عدالت-چاپ چهارم